Alla inlägg under maj 2012

Av Linda - 30 maj 2012 21:17

Tipsar nu om vad man INTE ska göra.....    


Jag har ju köpt en systemkamera.... Och den lär jag nog aldrig lära mig allt med...


Jag va på veteranbils träff och givitvis va kameran med!


Fotade och kollade inte så noga på resultaten..... Insåg efter en stund att korten va blå... ?


 


 


Då va vitbalansen inställd på "glödlampa"  På den kameran jag har så är det en "ratt" Med olika bokstäver... Jag använder mest "P" och SCN....


På "P" kan man som sagt ställa in vitbalansen.... Så är det mörkt och skuggit ute så kan man ljusa upp bilden....

 På SCN finns inställningarna för portträtt,macro,svartvitt mm.....


När jag tog dessa kort så va som sagt kameran inställd på glödlampa.... Och det är en funktion som jag använder när jag ska fota mina kort.... Så morsdagskortet tex det va fotat med "glödlampa"


Ändrade och tog lite nya bilder...... Dom blev inte så himla mycket bättre...För vädret va regn hela tiden, men dom blev ju iallafall inte blå...    


 


 


Mera bilder kommer en annan dag!   



Av Linda - 27 maj 2012 22:22

Har inte glömt bort bloggen...Har bara lite mycket nu...


Gjorde ett morsdags kort till "bästemor" Kallar svärmor så,låter bättre då...   


Så idag va vi dit på go fika!


Kortet är ca 15 x 15 cm...

Jag har chalkat runt kanterna med en brunaktig stämpeldyna för att kortet skulle få ett lite äldre intryck...


 


Spets och band...


 


Det lilla runda som jag har stämplat texten på har jag stansat ut i min "mangel" och när den är utskuren så lägger man dit en "gummi matta" och kör igenom denen gång till då blir papperet embossat "upphöjt" på vissa ställen...


Svårt att få till någon bra bild...


men här kommer 2...


 


 


Har fotat en hel del dom senaste dagarna för det har varit så fint väder!


Här kommer ett....


Jag ställde in kameran på skugga för jag satt i skuggan och tog.. Sedan kunde man ställa in så att bilden blev ljusare...


 


Men det blev ibland lite för mycket av det goda.....


 


Av Linda - 17 maj 2012 18:42

Lade detta inlägg under verktyg....

Men egentligen så är det inget verktyg utan olika pulver färger...


Jag har upptäckt som dom flesta som pysslar att jag hade en hel del olika färger på embossingpulver...

Och när jag väl skulle änvända dom så är det svårt att veta vilken färg som är vilken...

Blå tex har jag rätt många nyanser av samma med rosa/lila...


Så nu har jag suttit och gjort en lathund för detta....


Till embossing så använder man en "limdyna" Den är genomskinlig och lite klistrig,den jag använder heter versamark "water stamp pad" finns säker flera olika på denna...

Sedan "duttar" jag stämpeln i dynan och stämplar det på ett papper.... Sedan strör jag pulvret i den färg jag har valt över det stämplade motivet.Sedan slår man tillbaka överskottet i burken.Jag brukar använda ett blad från telefonkatalogen som underlag eftersom att pulvter är så flyktigt och det är lätt att det rinner ut över papperskanten,då är det lätt oxå att tömma tillbaka överskottet i burken....


Sedan kan man "putsa" lite med en pensel,eftersom att papperet ibland är statiskt och då fastnar pulvret utanför det stämplade motivet,när det är gjort så värmer jag med en värmepistol på det stämplade motivet,då smälter pulvret och det blir en "upphöjd yta" av det som du har stämplat... + att det blir blankt,oftast...Det beror på vilket pulver man använder.....


Jag har nu suttit och stämplat med en grattis stämpel och märkt alla som jag har stämplat upp och sedan har jag märkt varje burk med samma nr, så är det lättare att hitta den rätta färgen som man har tänkt sig till tex ett kort med embossad text.


Många burkar blev de....      Jag har runt 64 olika färger... Men då är vissa snarlika för jag har köpt ny tex svart för den va snart slut,men jag stämplade upp båda ändå så att jag ska kunna se om det är någon skillnad på dom... Sedan har jag blank eller genomskinlig och den använder jag när jag stämplar med en färgad dyna men vill ha det blanka... Sednah ar jag blank med glitter i,samma där då använder jag en färgad dyna och får både glitter och att det blir blankt...


Här är en bråkdel av alla... Hade plockat undan resten för jag skulle använda dom blå nyanserna nu... Koppar blev oxå kvar framme för den använder jag ofta... Jag tycker detta är ett smidigare sätt att få olika färg när man ska tex stämla texter,annars om man använder olika färger på stämpeldynan då måste man rengöra stämpeln mellan varje färg,det behöver man inte med detta,man byter bara pulver och blad från telefonkatalogen.


 



 


Nu hoppas jag på att det blir lättare att hitta den färg jag vill ha nästa gång....

Presentation


Älskar att göra kort och att pyssla. Testar nu att göra en blogg får se hur det kommer att gå.....

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Mina gäster


Skapa flashcards