Direktlänk till inlägg 7 februari 2012

Dockvagn.....

Av Linda - 7 februari 2012 14:28

Har 3 st dockvagnar från 50-talet......

Men 1 har ingen sufflet kvar så den har jag ute på sommaren och har blommor i....


Den får stå under ett litet tak här ute på gården,annars så måste man springa ut och rulla in den varje gång det regnar..... Och det gjorde det en hel del i sommras......  


Här har den sällskap av en barnskottkärra i trä....



 


Jag tog in den andra dockvagnen och skurade upp den.....

Tyvärr verkar det som om att den har stått på ett mycket fuktigt ställe,så den va inte så vacker.....

Men den luktade inte mögel iallafall....Tog bara före bilder..... Så rigtigt så här ful är den inte!


    


Här fick några dockor flytta in.......

Den största har jag ingen historia på,men den kan låta när man vickar på den.... Den minsta har en i byn ägt som jag vet vem det va som hade loppis,så det va lite roligt....Rör man på hennes ben så rör hon på huvudet oxå....


 


Men den i röda kläder och med en blå napp,det är MIN!   

Den fick jag när jag var 4 år och hade vid en olyckshändelse råkat "tappa" min 4 framtänder....

Läkaren sa det att nu får du nog något fint när du har varit så duktig....Och det nappade jag på!   

Leksaksaffären då i Östersund hette Korg olles..... OJ vad jag gick runt läääänge och valde...

Och så blev hon min! Jag vaktade henne hårt och va så rädd om henne!

Man kan öppna henne i ryggen och byta skivor,och när man drar ut nappen sjunger hon ännu....!!

Efter 33 år så går hon ännu!

Hon fick inget annat namn än pratdocka......Jag minns att brosan tappade henne i golvet och han åkte

på en smäll!   

Den andra lilla vagnen har jag fyndat på en antikmässa i Sundsvall.....

 
 
Tanten

Tanten

9 februari 2012 13:56

Jag hade en likadan (fast större naturligtvis) vagn som jag åkte i när jag var liten. Tror min moster hade den innan, jag vet i alla fall att mycket av det jag fick kom från henne för hon var bara 7 år äldre.
Min dockvagn var riktigt antik, vet inte varifrån den kom, men farsan fick för sig att måla den grå i all välmening. Han tyckte den var så sliten och ful...
Jag sparade i en hel evighet till en sprillans ny dockvagn, och jag minns precis hur det var/kändes när vi åkte buss (jag var så jävla åksjuk) till stan och köpte dockvagnen... Den står på vinden i dag, hel och fin, men inte rolig, för på den tiden såg dockvagnarna bara "vanliga" ut! Ingen antikvitet med andra ord.
Var rädd om dina fina vagnar!

http://tantmarit.sese

 
Ingen bild

Linda

9 februari 2012 17:21

Jag har en "riktig" jag med.... :-)

Men jag tog inte med den i det här inlägget.... Den är grå tror jag,men då ommålad någon gång så det verkar som om att det ska vara samma som dockvagnen.... Väntar på att få använda den någon
dag :-)
Men då kaske inte som "bruksvagn",för dom går inte att fälla ihop och ta med...Då krävs det släpvagn... :-)
Har en sittvagn oxå,men den tror jag är lite ramsned... Om jag inte minns fel.... Allt detta förvarar jag uppe på ladugårdsbotten hos mor och far.... Här får det inte plats!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda - 11 september 2017 22:29

Idag är det 2 år sedan pappa gick bort..... Det va minst sagt ett händelserikt år 2015..... Jag vill varna känsliga, att det kommer bilder på kistan.....   Jag bestämde på en gång att jag skulle göra kistdekorationen! Jag har hållit på tidiga...

Av Linda - 23 mars 2017 20:01

Har idag "letat fram" en skärfil som jag har gjort tidigare... Det är en fil med min stämpel som jag har för o stämpla baktill på mina alster... Men efter att ha stämplat fel x antal ggr o har fått rädda eller kassera alster pga av det kändes int...

Av Linda - 28 december 2016 23:31


Nu har pyssellusten återkommit ? Ibland får man vänta in den.... Så nu knåpar jag med något som ska bli grattiskort framöver.... ...

Av Linda - 28 november 2016 16:37


Köpte grejerna till den här ljusstaken för 2 år sedan, men nu äntligen så kom jag till skott.... Trodde att jag skulle kunna få ner 4 st ljus.... Men då har det blivit alldeles för tätt mellan dom.... Har stoppat tidningspapper i botten, för o få u...

Av Linda - 15 november 2016 12:44

Såg det här tipset på Fb.... Tänk att man glömmer bort saker som man har i byrålådan..... Blir nog till o ta fram dom o göra något effektfullt ? https://www.facebook.com/linda.nilsson.1291/posts/1249864005077611 ...

Presentation


Älskar att göra kort och att pyssla. Testar nu att göra en blogg får se hur det kommer att gå.....

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Mina gäster


Ovido - Quiz & Flashcards